vineri, 12 februarie 2016

Narcis Răducan: "Am ţinut post şi ne-am salvat de la retrogradare"

sursa foto: facebook
Narcis Răducan, împreună cu familia sa minunată, Sursa foto: facebook
     



      Ne cunoaştem de foarte mult timp, suntem născuţi în acelaşi oraş şi avem o mare pasiune comună: fotbalul. El conducător, eu până de curând reporter sportiv. El un fost fotbalist foarte bun, acum excelează ca preşedinte la Pandurii Târgu-Jiu, unde împreună cu  antrenorul Edward Iordănescu speră să termine pe podium. Ştiam de la o cunoştinţă comună că el este un om foarte credincios, dar nu am avut niciodată ocazia să vorbim despre asta. Are o familie superbă, compusă din soţia sa, Oana, care ai putea băga mâna în foc că are pe undeva la 29 de ani şi nicidecum că a născut trei copii, pe David, Iustin şi Filip. Vă las să savuraţi un altfel de interviu cu acest om care s-a dovedit un model de succes.
   
       - Puţini ştiu despre tine că esti un om credincios. Cum te-a ajutat asta pana acum?
       M-a ajutat in măsura în care ne ajută pe toţi, indiferent de domeniul în care excelam. Mi-a dat echilibrul sportivului de performanţă, depaşirea momentelor dificile din carieră, viaţă si educaţia copiilor.

       -Cine te-a indreptat spre credinţă? Mergeau părinţii tăi cu tine când erai mic? Ştiu că locuiai foarte aproape de capela din Focşani, nu?
      A fost o destinaţie normală a unui tânăr care se luptă zilnic cu limitele corpului, în sportul de performaţă. Intensificarea accidentarilor si unele ghinioane au determinat să caut ce îmi lipseşte. În familie nu am avut o educaţie puternic religioasă. Locuiam lângă Capelă dar intram doar la marile sărbători în ea. Am făcut acest lucru din plin după căsătorie. Soţia mea are un frate preot şi este foarte credincioasă.

     -Cum crezi că ar trebui să fie părinţii din ziua de azi pentru a-i determina pe copii lor să se apropie de Dumnezeu? Să aştepte weekendul să meargă la biserică, nu neapărat în club?
     Păi asta este veşnica provocare a părinţilor, cum să fii mai bun pentru educaţia copiilor tăi. Fără îndoială că trebuie educaţi în spiritul religiei casei, în cazul nostru ortodocsi, cu rugăciuni pe cât posibil zilnic, în fiecare duminică la biserică şi o zi măcar pe săptămână post, este şi sănătos. Totul trebuie temperat dar ferm, în niciun caz agresiv pentru cei mici. Clubul are şi el rolul lui, trebuie să ne raportăm distracţiile şi la secolul în care trăim dar cu un mare control. Este cel mai propice mediu de a "derapa" dintr-o educaţie sănătoasă, ceea ce le poate afecta viitorul.

     -Care este sărbătoarea ta preferată? Ce îţi place să faci atunci?
     Fără îndoială sărbătorile de iarnă le prefer, atât restricţiile postului cât şi mesele în familie de după, colindele şi datinile noastre sunt inegalabile, mai ales într-un decor alb.     

     -În fotbal este o viaţă foarte agitată, reuşeşti să ţii post? Dacă da, când?
     De regulă ţin post vinerea şi de asemenea marile posturi (Crăciun, Paşte, Sfânta Maria, Sfinţii Petru şi Pavel). Când jucam nu reuşeam să ţin tot postul, doar aproximativ jumătate, într-o împărţire echitabilă pentru a nu pierde din energie. O singură dată când jucam la Bacău am ţinut tot postul Crăciunului şi am atras alţi şapte, opt jucători. Am reuşit în acel sezon să ne salvăm în ultima etapă de la retrogradare, chiar cu mine marcator, într-un meci la Galaţi.
    
     -A fost vreun moment greu în viaţa ta în care ai simţit într-adevăr că Dumnezeu a fost aproape de tine?
     Sigur, au fost mai multe. Cele triste legate de accidentări sau pierderea ambilor părinţi , iar cele fericite legate de căsătorie, naşterea celor trei băieţi şi câştigarea a peste 15 trofee cu diferite echipe, atât ca jucător cât şi conducator.

     -Ce ai schimba la lume dacă ai putea?
     În principiu ce vrei să schimbi în lume , trebuie să schimbi în tine. Dacă toţi facem eforturi individual, se schimbă în bine şi lumea. Dar vorbim la modul ideal bineînţeles.
 
     -Care este definiţia unei vieţi fericite după părerea ta?
     Păi nu e o stiinţă exactă şi are multe interpretări. Pentru noi ortodocşii există principii clare şi confirmarea că există fericirea . Depinde de fiecare cât de aproape stă de drumul corect.
 
     -Există vreun loc în România sau în lume în care să te simţi foarte aproape de Dumnezeu?
     Sunt câteva mănăstiri deosebite din ţară , unde am acest sentiment.
 
     -Ce înseamnă familia pentru tine şi cum reuşesti de atâta timp să te împarţi între ea şi fotbal?
      Păi e marea provocare şi totodată principalul dezavantaj în acest domeniu. Până anul trecut ne-am mutat cu casa după fotbal de vreo 16 ori . Acum stau trei zile la Bucureşti , trei zile la Târgu-Jiu si una la Severin unde jucăm.
 
     -Crezi că lumea ar fi mai bună dacă n-am mai fi cu toţii atât de agrenaţi în goana după bani?
     Păi clar de acolo vine materialismul.

     -Mourinho a mărturisit că citeşte câte un pasaj din Biblie cu o seară înainte de meciuri, tu ai sau ai avut vreun ritual de genul asta?
     Şi eu citesc zilnic rugăciuni, am citit şi Biblia dar nu am ritualuri sau mai multe superstiţii.
 

     -Acum eşti conducător de club, poate cel mai bun în acest moment, ce apreciezi la un fotbalist?
     Multumesc. Apreciez gradul de inteligenţă, talentul si plăcerea de a se antrena.

   
     -Există vreun jucător în Liga 1 care se aseamănă după părerea ta cu fotbalistul Narcis Răducan? Sau aştepţi să debuteze băieţii tăi?
      Păi mă regăsesc uneori în jucătorii tehnici care iubesc driblingul şi spectacolul deşi sunt mai puţini ca în trecut, în Liga 1.

     -Că veni vorba de asta, ei unde mai joacă şi pe ce posturi? Ce ţi-ai dori pentru ei?
      David, cel mare, este mijlocas, tehnic, organizator si ambitios. Iustin este vârf autentic, marcator autentic, ambiţios şi foarte inteligent în joc. Amândoi joacă la şcoala SportTeam din Bucureşti şi sper să-şi îndeplinească visul fiecare aşa cum mi s-a întâmplat şi mie. Am pretenţia doar sa fie sănătosi, educaţi şi campioni în tot ce fac .
     -Cum este să lucrezi cu Edi Iordanescu? Voi aţi fost colegi la Steaua în 95-96, cum eraţi atunci? Cum sunteţi acum?
     Suntem prieteni foarte buni, avem multe lucruri în comun dar sunt şi situaţii când vedem totul diferit, alternanţă ce duce la o idee comună echilibrată. Am jucat un pic împreună atât la Steaua cât şi la Rapid.

       -Cum ai vrea sa fie viata ta în continuare? Ai vreun vis neîmplinit?
     Păi să fie la fel de interesantă şi fericită. Încă visez aşa cum o făceam când jucam. Acum am alte idealuri, legate de familie, profesie.

     -Pe ce poziţie crezi că veţi termina sezonul acesta?
     Mi-aş dori pe podium.
    Pandurii condusă de Narcis Răducan, a avut una din cele mai importante campanii de achiziţii din această iarnă după plecarea lui Momcilovici la Steaua. I-a adus pe Acsinte de la Botoşani, Ropotan, de la Petrolul, Răuţă, de la Mioveni şi Liviu Antal, de la Hapoel Tel Aviv. Formania din Târgu-Jiu a terminat 2015 pe locul 5 în Liga 1, cu 40 de puncte, la egalitate cu Steaua. 
     




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu