sâmbătă, 16 aprilie 2016

Totul despre căpșuni


      Sunt mulți care dacă te aud că ții post îți plâng de milă. Chiar tata ne compătimea cu câteva zile înainte de Crăciun, când toată lumea taie porcul, că am refuzat, cât se poate de politicos, să mănânc. Cum? Nici brânză cu smântână și mămăliguță? Nici. Singurele alimente care-mi fac uneori poftă cu adevărat sunt prăjiturile. Mi-am setat eu mintea că sunt nesănătoase, etc. Dar nu mă pot abține să trec pe la Ana Pan și să nu-mi iau cel puțin un strudel cu mere. Cred că ar trebui să învăț să-mi fac acasă.
       Unde voiam să ajung? După ce am văzut săptămânile trecute postat de Flori, fosta mea colegă, interiorul unei cofetării, am zis să arat cu ce minunății pot fi înlocuite. Căpșunile! V-am mai spus că mergem săptămânal la Obor, nu? Ei bine, e piața plină. Deocamdată doar într-un loc scria că sunt românești, de seră. Nu bag mâna în foc nici pentru acelea. Restul erau aduse din Grecia, pe undeva la 5 lei kilogramul. Sunt dulci, bune și gustoase. Dar mai ales: SĂNĂTOASE. O să vă spun de ce:
        -Sunt foarte bogate în vitamina C, o singură porție asigură 50% din necesarul zilnic;
        -Au proprietăți antioxidante și previn apariția cataractei;
        -Conțin acid elagic, care are proprietăți anti-cancer;
        -Vitamina C din căpșuni produce colagen, consumul lor previne apariția ridurilor;
        -Scad nivelul de colesterol;
        -Reduc inflamațiile articulațiilor care pot provoca artrită;
        -Conțin mult potasiu și mențin o valoare normală a presiunii sângelui, căpșunile sunt considerate cele mai bune fructe pentru sănătatea inimii;
        -Au un conținut redus de sodiu, zahăr și calorii și țin greutatea sub control;
        -Au un conținut mare de acid folic esențial pentru femeile gravide (ajută fătul să-și dezvolte craniul și măduva spinării)
     
        Valori nutriționale 100 g căpșuni:                        
                                      calorii: 32                                      
                                      lipide: 0,3 g                                  
                                      sodiu: 1 mg                                    
                                      potasiu: 153 mg                            
                                      carbohidrați: 8 g                            
                                      fibre alimentare: 2 g
                                      zahar: 4,9 g
                                      proteine: 0,7 g
                                      calciu: 16 mg
                                      vitamina C: 58,8 mg
                                      fier: 0,4 mg
                                      magneziu: 13 mg
     
         Nu v-am convins încă? Romanii credeau despre aceste fructe că pot vindeca depresia, febra, pietrele la rinichi, respirație urât mirositoare și dureri în gât. În Franța erau folosite ca afrodiziac și erau servite tinerilor căsătoriți sub forma unei supe cremoase. Pe de altă parte se spune că persoanele care le consumă înainte de a face sport au o mai mare anduranță și ard mai multe calorii. Să nu uit, nu sunt recomandate bebelușilor și nici copiilor mici sau adulților cu predispoziție către alergii. Poftă buna!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu